Plate 58
"A Bishop"
Moriae Encomium
Illustrated by Hans Holbein the Younger
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Single Greeting Card (with matching Envelope)
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Reproduction on 12x18" sheet
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Holbein's illustration shown in Plate 58 from Moriae
Encomium is associated with the following text drawn from
John Wilson's 1668 translation:
Nor are princes by themselves in their
manner of life, since popes, cardinals, and bishops have
so diligently followed their steps that
they've almost got the start of them. For if any of them
would consider what their Albe should
put them in mind of, to wit a blameless life; what is
meant by their forked miters, whose
each point is held in by the same knot, we'll suppose it a
perfect knowledge of the Old and New
Testaments; what those gloves on their hands, but a
sincere administration of the
Sacraments, and free from all touch of worldly business; what
their crosier, but a careful looking
after the flock committed to their charge; what the cross
born before them, but victory over all
earthly affections --these, I say, and many of the like
kind should anyone truly consider,
would he not live a sad and troublesome life? Whereas
now they do well enough while they feed
themselves only, and for the care of their flock
either put it over to Christ or lay it
all on their suffragans, as they call them, or some poor
vicars. Nor do they so much as remember
their name, or what the word bishop signifies, to
wit, labor, care, and trouble. But in
racking to gather money they truly act the part of bishops,
and herein acquit themselves to be no
blind seers.
The associated French text from L'Eloge de la Folie
(1728) follows:
La vie des Princes & des Grands m'a conduit tout
naturellement à celle des Papes, des Cardinaux,
& des Evêques. Il ya a deja longtems que cette bandee
sacrée imite, par une brave émulation,
les Rois & leurs Satrapes; & on peut même dire, qu'elle
les a surpassé. Or je voudrois, pour
plaisir, qu'un Evêque étudiât un peu son équipage, son
harnois pontifical: ce Rochet qui, par sa
blancheur, désigne l'innocence; cette Coëffure à deux
cornes attachées d'un seul nœud, ce qui
marque une profonde connoissance des deux Testamens;
ces mains gantées, qui significent un
cœur épuré de toute contagion mondaine, dans
l'administration des Sacremens; cette Crosse,
qui avertit qu'on ne sauroit veiller assez sur le
Troupeau confié; cette Croix, qui est le signe
d'une pleine victoire sur les passions. Si notre Prélat
se remplissoit l'esprit de toutes ces idées,
& de plusieurs autres que je supprime, n'est-il pas
vrai qu'il deviendroit maigre, pâle, rêveur,
Triste? Il feroit pitié. Ne craignez rien, j'y ai mis
bon ordre: j'ai conseillé à ces soi-disant
Successeurs des Apôtres, de prendre une route tout
oposée à celle de ces bonnes gens; &
jamais on n'a mieux profité de mes avis. Nos
Illustrissimes & Reverendissimes font leur principale
affaire de vivre agréablement. Quant au Troupeau? c'est
à Jesus Christ d'en prendre soin: &
d'ailleurs, n'a-t-on pas les Archidiacres, les Grands
Vicaires, le Pénitenciers, les Moines, tant
d'autres bons & fidelles Mâtens, qui prennent garde au
Loup d'Enfer? Les Evêques ont oublié
que leur nom signifie à la lettre, traveil, peine,
inspection sur le salut des ames; mais ils s'en
souviennent très bien, quand il s'agit d'argent.